Public money to sex-up GM

1st January 2001
Public money to the tune of £131,000 has been spent on a report that claims to have found farmers ‘upbeat’ about genetic modification – despite its authors having interviewed only 30 farmers, half of whom had already grown GM crops.

The Economic and Social Research Council (ESRC) awarded the money to Open University researchers using a ‘relationship-building approach’ in order to investigate farmers’ views on the importance of new technology in farming, and GM in particular.

The research included the views of just two organic farmers ‘for contextual purposes’, whose contributions were relegated to footnotes in the reports, allowing the researchers to define the phrase ‘all the farmers’ as ‘referring to all those interviewed that were nonorganic’.

The culmination of the research – an all-day workshop in London – was attended by only 10 farmers, in addition to 15 members of the farmers’ ‘communities of influence’, which included representatives from the biotechnology giants DuPont and Syngenta, as well as representatives of the pro-GM National Farmers’ Union.

When the Ecologist asked how the ESRC could justify promoting such research as the views of ‘farmers’ in general, a spokesperson said: ‘We accept that the phrasing of the opening line of the press release could have been more precise, however the facts as stated in the press release are accurate and stand as written.’ The funding body insisted that ‘balance had been maintained’ and that the research had been peer-reviewed, but admitted that it promotes all funded research ‘independent of specific findings’. Sustainable agriculture group FARM described the study as ‘blatantly pro-GM propaganda’ and ‘poor-quality research’.

The report was released within a fortnight of research by the International Service for the Acquisition of Agri-Biotech Applications (ISAAA), which claimed that the planted area of GM crops had increased by 12 per cent in 2007. An examination of the figures by lobby group GM Freeze, however, revealed that ISAAA had falsely inflated its data by including for the first time a number of Chinese GM poplar trees which had been planted years earlier.

This article first appeared in the Ecologist April 2008


The Ecologist has a formidable reputation built on fifty years of investigative journalism and compelling commentary from writers across the world. Now, as we face the compound crises of climate breakdown, biodiversity collapse and social injustice, the need for rigorous, trusted and ethical journalism has never been greater. This is the moment to consolidate, connect and rise to meet the challenges of our changing world. The Ecologist is owned and published by the Resurgence Trust. Support The Resurgence Trust from as little as £1. Thank you. Donate here